“We willen een GGZ markt”, zegt Rik, huisarts in Arnhem. Hij vertelt dat steeds meer mensen met problemen op het gebied van geestelijke gezondheid aankloppen bij de huisartsenpraktijk. Sommigen hebben vragen waar praktijkondersteuners bij kunnen helpen. Voor anderen is specialistisch hulp nodig. Maar naar wie kunnen hij en zijn collega’s doorverwijzen? Wat is hun specifieke aanpak? In welke situaties is die aanpak geschikt? Is er een wachtlijst?
Ik ga in gesprek met praktijkondersteuners en huisarts. Samen maken we het doel concreter: wat moet het resultaat zijn en waarom? Tijdens het gesprek maak ik mind maps om associaties te laten ontstaan en spreektempo te volgen. Huisarts Aysegül draagt een werkvorm aan, die heel geschikt is.
Aan de hand hiervan maak ik opzet voor de avond. We bespreken de opzet en verdelen taken, rekening houdend met tijd en affiniteit. Zo gebruiken we ieder ons eigen netwerk om aanbieders te vinden die zich willen presenteren.
Pecha kucha is een werkvorm die zorgt voor dynamiek en kernachtige informatie. Omdat kennismaken méér is dan presenteren en aanhoren, zijn er tussen de presentaties door korte momenten voor feedback en interactie. Dat houdt de vaart er in en geeft plezier.
Resultaat
Het resultaat, gemeten na een paar maanden, was dat deelnemers gemiddeld 5 nieuwe organisaties hebben leren kennen, naar wie ze ook patiënten hebben doorverwezen.
Ervaring
Praktijkondersteuner Miriam: “Ik kreeg veel energie van deze avond en dat hoorde we ook terug van de zorgaanbieders. Het was het ultieme netwerken; veel info van 14 aanbieders in korte tijd!
Voor ons handig dat jij de organisatie uit handen nam. Je wist onze wensen heel goed te vertalen en om te zetten in concrete acties. Ik heb het overzicht nog regelmatig doorgemaild aan nieuwe POH-GGZ-ers. Zeer tijd- en dus kostenbesparend”.
Huisarts Rik: “de beste samenwerkingsactiviteit in onze wijk tot nu toe”.